Podchaser Logo
Home
ویژگیها و خصوصیات زمین بافت باغی

ویژگیها و خصوصیات زمین بافت باغی

Released Thursday, 10th March 2022
Good episode? Give it some love!
ویژگیها و خصوصیات زمین بافت باغی

ویژگیها و خصوصیات زمین بافت باغی

ویژگیها و خصوصیات زمین بافت باغی

ویژگیها و خصوصیات زمین بافت باغی

Thursday, 10th March 2022
Good episode? Give it some love!
Rate Episode

زمین‌های کشاورزی به دو دسته زراعی و باغی تقسیم می‌شوند. زمین‌های بافت باغی که وسیع هستند در آن‌ها درخت کاشته می‌شود. برای شروع کاشت در زمین بافت باغی، باید طراحی باغ براساس نقشه‌ی مشخص آماده شود. برای این‌که بتوانید یک زمین مرغوب در بافت باغی خریداری کنید باید به خصوصیات زیر توجه کنید:

۱) خاک؛ یکی از مولفه‌های مهم در زمین‌های بافت باغی، عمق خاک است. عمق خاک در نفوذ آب، ذخیره رطوبت، عمق ریشه درخت، جلوگیری از پوسیدگی و ایجاد قارچ نقش مهمی دارد. در زمین‌ با بافت باغی، که براساس شرایط آب‌وهوایی آن منطقه، می‌توان نوع خاصی از درخت را کاشت، باید به عمق خاک توجه ویژه‌ای شود. زیرا ریشه‌های درخت به‌ویژه میوه تا عمق ۱ الی ۳ متری در خاک نفوذ می‌کنند. انتخاب خاک مناسب براساس نوع درخت متفاوت است، گروهی از درختان درخاک‌ عمیق و نم‌دار رشد می‌کنند و گروهی دیگر در زمین‌های گرم و خشک، برخی آهکی را می‌پسندند و برخی دیگر خاک سیلیسی. با این‌حال هر چه شرایط خاک بهتر باشد، کیفیت و مرغوبیت محصول نهایی بیشتر است.

۲) آب‌وهوا؛ نوسان و شدت باد در زمین باغی بسیار مهم است. بادهای غالب می‌توانند اثرات منفی مانند زخمی شدن میوه‌ها، افزایش ریزش میوه قبل از رسیدن، شکستگی درخت و... را به همراه داشته باشد.

۳) نور خورشید؛ تابش نور خورشید در زمین‌ با بافت باغی باید به‌گونه‌ای باشد که تمامی قسمت‌های درخت برای تولید گل و میوه، نور کافی دریافت کند. بهترین زمان برای بازدید از زمین باغی در ساعات تابش نور مستقیم خورشید است.

۴) شیب زمین؛ در زمین‌های شیب‎‌دار رو به جنوب هوا زودتر گرم می‌شود و در نتیجه باعث گل‌دهی زود هنگام درخت شده و خطر سرمازدگی را می‌تواند به همراه داشته باشد. به‌همین خاطر برای کاشت درختانی که زود گل می‌کنند، مانند بادام، زردآلو و... باید درخت در شیب‌های شمالی کاشته شوند. توجه داشته باشید اگر شیب زمین باغی زیاد باشد، نیاز به خاک‌برداری و ترازبندی با استفاده از ماشین‎‌های سنگین مانند بولدوزر خواهد داشت. همچنین حداقل فاصله زمین باغی با جنگل باید ۲۵ متر باشد.

۵) تأمین آب؛ با این‌که برخی از درختان، توسط برف و باران آب نیاز خود را تأمین می‌کنند.

اما برای خرید زمین در بافت باغی باید به تجهیزات آبیاری به‌ویژه در مواقع ضروری و کاشت درختان جوان دسترسی داشته باشید.

Show More
Rate

Join Podchaser to...

  • Rate podcasts and episodes
  • Follow podcasts and creators
  • Create podcast and episode lists
  • & much more

Episode Tags

Do you host or manage this podcast?
Claim and edit this page to your liking.
,

Unlock more with Podchaser Pro

  • Audience Insights
  • Contact Information
  • Demographics
  • Charts
  • Sponsor History
  • and More!
Pro Features