Podchaser Logo
Home
הפחתת שומן נקודתית - מציאות או אגדה?

הפחתת שומן נקודתית - מציאות או אגדה?

Released Monday, 4th May 2020
Good episode? Give it some love!
הפחתת שומן נקודתית - מציאות או אגדה?

הפחתת שומן נקודתית - מציאות או אגדה?

הפחתת שומן נקודתית - מציאות או אגדה?

הפחתת שומן נקודתית - מציאות או אגדה?

Monday, 4th May 2020
Good episode? Give it some love!
Rate Episode

הורדת אחוז שומן באזור מסוים בגוף הוא רעיון שקוסם להרבה מתאמנים, אבל האם הוא אפשרי? ד"ר ERIC HELMS סקר את הנושא במסגרת מאמר שפורסם בשנת 2017 במגזין THE JOURNAL OF SPORTS MEDICINE AND PHYSICAL FITNESS. המאמר מתייחס למחקר שביצעו קבוצת חוקרים איטלקים מהמחלקה לחקר התנועה באוניברסיטת רומא. החוקרים בדקו את הקשר בין אימוני התנגדות לשריפת שומן אזורית.

בשנים האחרונות, הדעה הרווחת בקרב מאמנים ומאומנים היא שכדי לשרוף שומן בצורה יעילה כדאי להתמקד בפעילות אירובית ותזונה נכונה. הרעיון של אימון המתמקד באזור מסוים נזנח אחרי שמחקרים רבים הראו שהוא לא יעיל יותר מאשר פעילות אירובית.

קבוצת החוקרים מרומא התעקשה ובדקה האם בכל זאת ניתן לשרוף שומן באופן נקודתי בצורה יעילה יותר. לצורך כך הם אספו 16 נשים לא פעילות בטווח גילאים של 25 עד 40, שביצעו במשך 12 שבועות תכנית אימונים שכללה שלושה אימוני התנגדות בשבוע. הנשים חולקו לשתי קבוצות. קבוצה אחת התמקדה בתרגילים לפלג הגוף העליון והקבוצה השנייה התמקדה בתרגילים לפלג הגוף התחתון. שתי הקבוצות ביצעו בנוסף אימון אירובי.

בניגוד לדעה הרווחת ובשונה ממחקרים קודמים, המחקר הנוכחי גילה שאימון התנגדות ממוקד דווקא כן משפיע על הפחתת שומן באזור נקודתי. אז מה נכון? ד"ר HELMS מציע הסבר שקשור לתכנית האימונים שנבחרה במחקר:

לטענתו, תכנית האימונים שנבדקה במחקר ברומא שונה מאוד מהמחקרים הקודמים שבדקו את הנושא, בכך שהתכנית הפעם שילבה אימוני התנגדות יחד עם אימון אירובי. החשיבות בשילוב בין האימונים היא בשיפור זרימת הדם. ידוע שאימון נקודתי מעודד שריפת שומן באזור אבל השומן יכול להיאגר שוב באותו אזור. כשמשולבת פעילות אירובית, זרימת הדם משתפרת והסיכוי שהשומן שנשרף יעלם מהאזור עולה.

יחד עם זאת כנראה שתכנית אימון כזו לא מתאימה לכל אחד ותסייע למתאמנים שאחוז השומן שלהם נמוך ממילא.

נקודה נוספת שכדאי לקחת בחשבון היא שפעילות אירובית מוגזמת עלולה להפריע להתאוששות, לביצועים ולהתאמה השרירית באימוני התנגדות וכשרמות הקלוריות ושומן הגוף נמוכות היא אפילו עלולה להזיק.

המחקר מעלה את האפשרות ששריפת שומן נקודתית אכן אפשרית, אבל כדי להגיע לתמונה יותר ברורה צריכים להתבצע עוד מחקרים בעיקר כאלה שמשווים את היתרונות מול החסרונות.

Show More

Unlock more with Podchaser Pro

  • Audience Insights
  • Contact Information
  • Demographics
  • Charts
  • Sponsor History
  • and More!
Pro Features