Podchaser Logo
Home
מה הקשר בין הרגלי תזונה לאיכות השינה?

מה הקשר בין הרגלי תזונה לאיכות השינה?

Released Monday, 4th May 2020
Good episode? Give it some love!
מה הקשר בין הרגלי תזונה לאיכות השינה?

מה הקשר בין הרגלי תזונה לאיכות השינה?

מה הקשר בין הרגלי תזונה לאיכות השינה?

מה הקשר בין הרגלי תזונה לאיכות השינה?

Monday, 4th May 2020
Good episode? Give it some love!
Rate Episode

מזון ושינה הם שני מרכיבים חיוניים לבריאות טובה, אבל ההשפעה שלהם אחד על השני לא נבדקה עד היום לעומק. קבוצת חוקרים מהמחלקה לכימיה באוניברסיטת הלאומית של סינגפור לקחו על עצמם את האתגר וערכו מחקר סקירה בנושא. המאמר פורסם במגזין NUTRIENTS בתחילת שנת 2020.

הממצאים לגבי צריכת המזון, איכות השינה שלנו וההשפעה שלהם אחד על השנייה נאספו מתוך 19 מאמרים שנכתבו בנושא בשנים האחרונות.

הנתון הראשון והבולט בסקירה הוא שאיכות שינה טובה קשורה באופן הדוק לצריכה גבוהה של חלבונים. הקשר הזה התבטא בכל הפרמטרים שנבדקו: משך השינה, איכות שינה באופן כללי, נדודי שינה ויעילות השינה.

ההשפעה של שומן לעומת זאת הייתה פחות מובהקת. לרוב שינה טובה נקשרה לרמות שומן נמוכות יותר, אבל לא בכל המחקרים ולא בצורה ברורה כמו רמות חלבון גבוהות.

ומה לגבי פחמימות? הסקירה העלתה תמונה מאוד משתנה ואי-אפשר לומר אם יש להן השפעה כלשהי על איכות השינה.

החוקר ד"ר ERIC HELMS מרחיב על הנושא ומסביר שיש שני מנגנונים שיכולים להסביר את ההשפעה החיובית של צריכה גבוהה של חלבונים על איכות השינה. הראשון קשור לחומצת אמינו שנקראת TRYPTOPHAN. צריכה גבוהה של חלבון מעלה את רמות החומצה הזו שמסייעת בייצור ההורמון מלטונין, שידוע כ"הורמון החושך" או הורמון מקדם שינה.

המנגנון השני קשור לכך שאנשים רבים מתעוררים בלילה או חווים שינה גרועה כתוצאה מתחושת רעב. אחת הסיבות לכך יכולה להיות צריכה נמוכה של חלבון. לעומת זאת, כאשר אנחנו צורכים כמויות גדולות של חלבון אנחנו מפחיתים רעב ע"י דיכוי הפרשת הורמון הגדילה GHRELIN.

הנחה רווחת נוספת היא שאכילה זמן קצר לפני השינה פוגעת באיכות השינה. ע"פ ד"ר HELMS זה נכון רק לגבי ארוחות עשירות בקלוריות ובעיקר עשירות בשומן. לעומת זאת, במידה וצורכים לפני השינה בין 30 ל-50 גרם חלבון דל שומן, כמו יוגורט איכותי או שייקים דלי-קלוריות, מסתבר שאין לכך השפעה מזיקה על איכות השינה.

המאמר שפך אור על הקשר בין תזונה לאיכות השינה והראה שצריכה גבוהה של חלבון עוזרת לשינה איכותית וטובה. בעתיד יהיה מעניין לחקור את סוגי החלבונים השונים ולברר אם חלבונים מסוימים טובים במיוחד לאיכות השינה והאם יש חלבונים אחרים שעלולים לפגוע בה.

 

Show More

Unlock more with Podchaser Pro

  • Audience Insights
  • Contact Information
  • Demographics
  • Charts
  • Sponsor History
  • and More!
Pro Features