Podchaser Logo
Home
העדים האילמים של ההיסטוריה. פולנים באושוויץ

העדים האילמים של ההיסטוריה. פולנים באושוויץ

Released Sunday, 27th November 2022
Good episode? Give it some love!
העדים האילמים של ההיסטוריה. פולנים באושוויץ

העדים האילמים של ההיסטוריה. פולנים באושוויץ

העדים האילמים של ההיסטוריה. פולנים באושוויץ

העדים האילמים של ההיסטוריה. פולנים באושוויץ

Sunday, 27th November 2022
Good episode? Give it some love!
Rate Episode

ספרון קטן שבו מופיעה ההקדשה "בני, תזכור שהדבר החשוב ביותר בחיים הוא אומץ", שנמצא במוזיאון, מספר את סיפורו של בֶּרְנַרְד שְׁווִיֵרְצִ'ינָה, אסיר פולני מאושוויץ וחבר בתנועת ההתנגדות. אסירים שהועסקו במשרדי המחנה מצאו ספרי אגדות שכנראה היו שייכים לילדים יהודים שנרצחו. האיורים והטקסטים מתוכם הועתקו ונשלחו למשפחותיהם של האסירים באופן לא חוקי על מנת לשמור על קשר עם יקיריהם או להשאיר אחריהם מזכרות. אחד מן הספרונים הללו נוצר על ידי בֶּרְנַרְד שְׁווִיֵרְצִ'ינָה עבור בנו פֶלִיצְיָאן והוא מציג את סיפורו של ארנב שזאב שלל ממנו את ביתו, אך הוא הצליח להחזיר אותו באמצעות עזרתן של חיות אחרות. 

הספר הוסתר בתוך מילון גרמני ונמסר לאימו של הילד על ידי איש אס-אס אלמוני לאחר מותו של שְׁווִיֵרְצִ'ינָה, שנתלה במהלך ההוצאה האחרונה להורג שבוצעה במחנה ב-30 בדצמבר 1944. לאחר בריחה לא מוצלחת מאושוויץ יחד עם מספר אסירים נוספים, הוא נתפס והוצא להורג לאחר חקירה. 

למעלה מ-140,000 פולנים נשלחו לאושוויץ ונרשמו במחנה. מחציתם מצאו כאן את מותם. סֶטְקֶבִיץ' מציין כי מדובר בתמותה גבוהה באופן משמעותי מאשר בקרב אסירי מחנות ריכוז גרמנים אחרים, שכנראה נבעה מאופן התכנון של מחנה אושוויץ, שבו נפתח לראשונה קרמטוריום נייח. עם זאת, יש לציין כי בשנת 1943 השתפרו התנאים של האסירים הארים, כולל הפולנים, כאשר על מנת לשמר כוח עבודה הגרמנים אפשרו להם לקבל חבילות מזון למחנה. היהודים לא זכו לפריבילגיה הזו.

– אנו יודעים מעדויות האסירים שהיו קיימים עוד הרבה מניעים, סיבות או שיטות שאפשרו לפולנים לשרוד את המחנה – מציין פְּיוֹטְר סֶטְקֶבִיץ'. – לדוגמא, כוח נפשי רב. הייתה יכולה להיות זו גם העזרה מעמיתים או לקיחת חלק בתנועת ההתנגדות. למרות זאת, לרוב ההישרדות באושוויץ הייתה בגדר צירוף מקרים בלבד. אפילו אסיר פולני בקומנדו שנחשב "טוב" היה עשוי להידבק במחלת הטיפוס הנפוצה במחנה ולמות באופן טבעי, או להירצח על ידי האס-אס. 

למרות הטרור והתנאים הנוראים באושוויץ היו גם כמה קבוצות התנגדות במחנה, אם כי מעט אסירים היו מודעים לקיומן. ייתכן ושמו לב לחלק מהשפעותיהן, כגון היעלמותו של קאפו אכזרי מן המחנה או בריחת אסירים. הארגון החשוב ביותר מסוג זה היה הארגון הצבאי שקם סביב וִיטוֹלְד פִּילֵצְקִי, אליו השתייכו קצינים שנמצאו גם הם באושוויץ. כמו כן, יש להזכיר את המחתרת השמאלנית, בראשות יוּזֶף צִירֶנְקֵבִיץ', שהיה פעיל מוכר במפלגה הסוציאליסטית הפולנית (PPS) טרם המלחמה. אחד ההישגים החשובים ביותר של חברי תנועת ההתנגדות היה איסוף והעברת מידע ונתונים אל מחוץ למחנה אודות הנעשה בתוכו. מידע כמותי אודות טרנספורטים שהגיעו למחנה, אסירים רשומים או גוססים ונתונים לגבי ייצור ותפוקה הוברחו אל מחוץ למחנה. הודות לרשתות חברי תנועת ההתנגדות וסיוע של מתווכים מידע זה נשלח לממשלת פולין הגולה בלונדון. פעולות אלו נעשו תחת סיכון רב וחברי המחתרת שנתפסו היו נתונים לחקירות אכזריות, עינויים ולאחר מכן לרצח - בדומה לבֵּרְנַרְד שְׁווִיֵרְצִ'ינָה

הפודקאסט נוצר במסגרת פרויקט של הקרן המזרח אירופאית על שם יאן נובאק-יז'וראנסקי, במימון משרד החוץ של הרפובליקה הפולנית. פעולה במימון משרד החוץ של הרפובליקה הפולנית בתחרות "דיפלומטיה ציבורית 2022". הפרסום מבטא את דעות המחבר בלבד ואינו מצביע על עמדתו הרשמית של משרד החוץ של הרפובליקה הפולנית

תרגום לעברית: מאיה ברבור

Show More

Unlock more with Podchaser Pro

  • Audience Insights
  • Contact Information
  • Demographics
  • Charts
  • Sponsor History
  • and More!
Pro Features