Podchaser Logo
Home
העדים האילמים של ההיסטוריה. מבצעי הפשע באושוויץ-בירקנאו

העדים האילמים של ההיסטוריה. מבצעי הפשע באושוויץ-בירקנאו

Released Thursday, 24th November 2022
Good episode? Give it some love!
העדים האילמים של ההיסטוריה. מבצעי הפשע באושוויץ-בירקנאו

העדים האילמים של ההיסטוריה. מבצעי הפשע באושוויץ-בירקנאו

העדים האילמים של ההיסטוריה. מבצעי הפשע באושוויץ-בירקנאו

העדים האילמים של ההיסטוריה. מבצעי הפשע באושוויץ-בירקנאו

Thursday, 24th November 2022
Good episode? Give it some love!
Rate Episode

מחלונות מגדל השמירה שמעל שער הכניסה למחנה ניתן לראות כמעט את כל מחנה בירקנאו. כיום ניתן להבין בשורות הצריפים ובארובות הלבנים שנותרו ממבני עץ שנהרסו לאחר המלחמה. מהמגדל הזה וגם מהמגדלים הנמוכים יכלו שומרי האס-אס לראות בבירור כמעט את כל מה שהתרחש על הרמפה. מצד שני, ממגדלי השמירה שהיו ממוקמים בסביבת המשרפות ניתן היה לראות היטב את האסירים יורדים במדרגות אל תאי הגזים. פְּיוֹטְר סֶטְקֶבִיץ' מדגיש כי אנשי האס-אס בבירקנאו היו ככל הנראה מודעים היטב למה שמתרחש במקום עבודתם. 

בינואר 1945 צוות האס-אס באושוויץ מנה למעלה מ-4,000 אנשים ובמשך כל תקופת פעילתו עברו במקום כ-8,000 שומרים, מתוכם כ-7,000 שרדו את המלחמה. רק מעטים נהרגו או מתו ממחלה. רובם איבדו את חייהם לאחר שהועברו לחזית המזרחית. כל השומרים היו גרמנים או פוֹלְקְסְדּוֹיְטְשֶׁה . היוצאים מן הכלל היחידים היו פלוגה של אוקראינים שהובאו לכאן ב-1943, אך הם מרדו במהרה וגורשו מהמחנה לאחר שלושה חודשים. 

לאחר שהוצבו באושוויץ, האס-אס יכלו לראות את עצמם כברי מזל, אשר זכו לבצע שירות שליו ובטוח. יחסית מעט אנשי צוות, 300-400 בערך, השתתפו בפועל בתהליך הרצח. צוות "החיטוי" כלל בין תריסר לעשרים איש והיה מאומן היטב בשימוש בגז צִיקְלוֹן B, ששוחרר מתוך הגרגירים שנשפכו דרך הפתחים בגגות תאי הגזים. 

– אותם אנשי אס-אס ששירתו בגדוד המשמר, כלומר כ-80% מכלל אנשי הצוות של אושוויץ, תרמו בסופו של דבר לכך שהאסירים שהוחזקו כאן מתו באופן מסיבי כיוון שלא אפשרו להם לברוח, גם אם לא ירו באיש בעצמם – כך מדגיש פְּיוֹטְר סֶטְקֶבִיץ'. 

ממסמכים והתכתבויות עולה כי בקרב אנשי האס-אס הייתה מכת שכרות, עמה ניסו מפקדי המחנה להילחם באמצעות ניהול זמנם הפנוי של החיילים. במחנה אורגנו אירועי ספורט ותרבות. לאנשי הצוות אפילו היה אתר נופש משלהם. התנאים היו טובים מאוד ונראה כי חייהם של אנשי האס-אס בדרג הנמוך דמו במהותם לחיים בבסיסים צבאיים במהלך ימי שלום. כמו כן, הקצינים נהנו מתנאי מגורים נוחים, לעתים אפילו וילות שלמות עם גינה ומשרתים. חלקם ניסו להתעשר באופן לא חוקי על ידי גניבת כסף וחפצי ערך שנלקחו מהאסירים, אשר נמצאו בבעלותו הרשמית של הרייך. התבצעו חקירות בנושא זה ואפילו הוכרעו מספר פסקי דין.

לאחר המלחמה חלק מאנשי צוות האס-אס של אושוויץ-בירקנאו נשפטו על פשעיהם. עד סוף שנות הארבעים, בעלות הברית לא התנגדו לעונשי מוות ולהוצאתם לפועל על האנשים הללו. כ-700 מהם נשלחו לפולין ושם רובם הועמדו למשפטים קבוצתיים. עם זאת, בשל המגע המצומצם שהיה קיים בין הסוהרים לאסירים, העדים התקשו לזהותם, ומכאן שנגזרו עליהם רק שנה או שנתיים מאסר "בגין השתייכות לארגון פשע וצוות מחנה ריכוז". לאחר שריצו את עונשם, רובם חזרו לרפובליקה הפדרלית של גרמניה


הפודקאסט נוצר במסגרת פרויקט של הקרן המזרח אירופאית על שם יאן נובאק-יז'וראנסקי, במימון משרד החוץ של הרפובליקה הפולנית. פעולה במימון משרד החוץ של הרפובליקה הפולנית בתחרות "דיפלומטיה ציבורית 2022". הפרסום מבטא את דעות המחבר בלבד ואינו מצביע על עמדתו הרשמית של משרד החוץ של הרפובליקה הפולנית

תרגום לעברית: מאיה ברבור

Show More

Unlock more with Podchaser Pro

  • Audience Insights
  • Contact Information
  • Demographics
  • Charts
  • Sponsor History
  • and More!
Pro Features